1 János 3:4-11

1Jn3:4-11
Mindaz, aki a vétket teszi, a törvényt is megrontja, a vétek a törvényrontás. Azt is tudjátok, hogy ő azért lett láthatóvá, hogy elvegye a vétkeket, benne azonban nincs vétek. Aki őbenne marad, egy sem vétkezik, aki vétke¬zik, egy sem látta őt, sem nem ismeri őt. Kis gyerme¬keim, senki el ne tévelyítsen titeket. Aki az igazságosságot teszi, igazságos, miként ő igazságos, aki a vétket teszi, a vádlóból való, mert a vádló vétkezik kezdettől fogva. Avégett lett láthatóvá az Isten Fia, hogy lebontsa a vádló munkáit. Képtelen mindenki a vétkezésre, aki Istenből született, mert az Isten magva benne marad. Nem is képes vétkezni, mert Istenből született. Ezáltal lesznek láthatókká az Isten gyermekei és a vádló gyermekei, senki sem Istenből való, aki nem az igazságosságot teszi, és aki nem szereti testvérét. Mert azt az üzenetet hallottátok kezdettől fogva, hogy szeressük egymást.

1. vétEK ↔ vétKEK
• vétek: a bűnös természet, ami az óemberben van
• vétkek: az egyes bűnös cselekedetek, amiket akár újonnan született ember is elkövet(het). Lásd lábmosás
ἀνομία (anomía): TÖRVÉNYTELENSÉG. A Bibliában a törvénytelenség főleg a szellemi és anyagi bálványimádással kapcsolódik össze, Hós4:15, 10:5,8. A bukott és romlott ember vágyaiból eredő viselkedés, amely a törvény megszegésében is megnyilvánul, Jób15:35, Péld22:8, 1Jn3:4
• Aki egyet megront... (Mt5:19)
• Krisztus láthatóvá lett = testté lett (||láthatóvá válik; hasonlókká leszünk hozzá; mert meglátjuk 3:2)
• Azért jelent meg (hús)testben Jézus, hogy a Vádló (Diabolosz) munkáit lebontsa. Ami a törvényrontás.
• Ismer: tapasztal, tud, közösségben van (||házasság 1Móz4:1)
• A héber ezt a szót csak a házasságon belüli szexuális kapcsolatra használja, a többire (pl. Lót és a lányai, Sámson és a gázai prostituált, stb.) azt mondja, hogy „vele aludt” vagy „bement hozzá”.
• A testi-lelki-szellemi szövetség elkülönítése a pusztán testi cselekedettől (és ezzel minősíti is azt).
1Kor13:12: „Most ugyanis tükrön át, képes beszédben látunk, akkor színről-színre. Most részt (töredékesen) ismerek, akkor úgy ismerek rá a dolgokra, mint ahogy én rám ismert az Isten.

2. Képtelen
• Az újemberben nincs vétEK.
• Az új teremtés a rosszra, az első teremtés a jóra képtelen.
2Kor5:16-17: „Így hát, mi mostantól kezdve senkit sem ismerünk hús szerint. Ha a Krisztust ismertük is hús szerint, most már többé nem ismerjük. Így hát, ha valaki a Krisztusban van, új teremtés, a régiek elmúltak, íme új állt elő.”
• Mt7:17-19: rossz fa → rossz gyümölcs; jó fa → jó gyümölcs (Gal5:22-23).
• Ez egy szellemi szükségszerűség.

• „Isten magva benne marad” abban, aki Istentől, azaz szellemtől (felülről) született (lásd Nikodémus):
1Móz3:15: „És gyűlölséget vetek közéd és az asszony közé, a te magod és az ő magva közé; ő fejen sebez meg téged és te megsebzed őt a sarkon.”

3. Láthatóvá lenni szeretet által
1Jn3:2: „Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, s még nem vált láthatóvá, hogy mikké leszünk. Tudjuk, hogyha látha¬tóvá válik, hasonlókká leszünk hozzá, mert úgy fogjuk őt látni, ahogyan van.”
• Viszont most is láthatóvá lehetünk és erre János ad is egy „receptet”:
• (1) az igazságot teszi (2) felebarátját/testvérét (adelfosz) szereti
(1) Róm4:13: „Ábrahámnak és magvának ugyanis nem a törvényen át szól az ígéret, hogy a világ örököse lesz, hanem a hit igazságosságán keresztül.”
(2) Róm13:8: „Ne tartozzatok senkinek semmivel, kivéve egymásnak szeretettel. Mert aki a másikat szereti, betöltötte a törvényt.”
• És ezzel a törvényszegés problémája is megoldódott.

Kategóriák: 
Csatolt fájl: